Sports Editing Sweden Arena Mangagement (Sesam)

SESAM 4.0 är en utgående modell, men finns fortfarande att köpa

 

Sesam är ett unikt playoutsystem utvecklad för att styra och visa innehåll på mediaskärmar som mediakuber, storbildsskärmar, TV-apparater och liknande. Sesam kan också strömma innehållet live på webben. Systemet är flexibelt och kan med fördel användas som en klassisk, fristående playout. I första hand är dock Sesam anpassat för att användas av samtliga medlemmar i exempelvis en sportliga – det är där systemet verkligen kommer till sin fulla rätt.
 

Delar av denna produktbeskrivning refererar till ligor och klubbar eftersom det är ett naturligt användningsområde, men Sesam kan givetvis även användas inom andra områden.

 

Sesam gör det möjligt att enkelt sprida innehåll som statistik, kommersiella budskap, grafik, videoklipp och stillbilder från en central server till anslutna arenor. Genom att allting som visas på mediaskärmarna får ett enhetligt uttryck skapas en igenkänningsfaktor som stärker ligans varumärke.

 

När Sesam används av flera klubbar i en liga blir distributionen av media fantastiskt lätthanterad. Man kan snabbt och enkelt sprida till exempel en reklamfilm som omedelbart kan visas i ligans alla arenor. Att hantera och samordna format, bitrate, enkodering och andra tekniska detaljer är ett minne blott tack vare Sesam.
 

Det innovativa och användarvänliga gränssnittet är utvecklat för att underlätta för operatören. Sesam kan användas med en pekskärm eller en vanlig mus, beroende på användningsområde och kundens önskemål.

 

Sesam är utvecklat i samarbete med slutanvändare och optimerat för att göra upplevelsen så strömlinjeformad som möjligt. Tack vare inbyggda makrofunktioner, grafik och ett väl uppbyggt körschema krävs det bara en enda operatör för att sköta all media som visas på alla storbildsskärmar i en arena, fullt planerat och synkroniserat. Sesamoperatören kan enkelt hantera mediakub, LED-skärmar, isprojektion och arena-TV via ett enda gränssnitt.

 

I en arena utrustad med Sesam kan besökaren vara mer informerad och uppdaterad än de som följer matchen från TV-soffan, allt ligger i klubbens egna händer. Man behöver inte längre välja mellan att vara informerad och att uppleva den speciella känsla det innebär att se en match på plats.

Först nu går det att uppleva ett sportevenemang som det ska upplevas.
 

Referenser:

  • Samtliga 12 klubbar/arenor i SHL i ishockey.
  • Samtliga 14 klubbar/arenor i HockeyAllsvenskan i ishockey. 
  • Ishockey-VM i Helsingfors/Stockholm 2012.

 

För publiken

Sesam kan ge publiken på plats mängder av både historisk och färsk statistik från matchen och serien som helhet, resultat från andra matcher, tabeller uppdaterade live, laguppställningar med bilder av hemma och bortalaget - och mycket mer.

 

För marknadsansvariga

Förutom kommersiella budskap i form av video och bilder finns tekniska möjligheter att skapa egna lösningar för att möta sponsorers önskemål. Exempel är dynamiska skyltar som presenterar kvällens första målskytt, olika statistikskyltar som kan ha en egen sponsor (associera en partner med innehåll som publiken önskar att se i stället för ”klassisk” reklamfilm) och att varje spelare i ligan kan ha en egen sponsor.

 

Operatören

En enda person kan med hjälp av Sesam sköta all underhållning på de digitala mediaytorna. Tack vare att Sesam har utvecklats i samarbete med de personer som använder produkten är systemet byggt för att man inte skall göra misstag eller bli stressad. Sesam gör operatören lugn tack vare alla inbyggda makroknappar, skyltar och möjligheten att skapa ett på förhand väl planerat och anpassat körschema.